京都大学 大学院経済学研究科・経済学部

教員一覧

准教授

稲葉 久子(いなば ひさこ)教育研究活動データベース

最終学歴
ミシガン州立大学教育学部教育管理行政学科博士課程修了 Ph.D.
担当
講義科目
学部:日本語E-1A、基礎人的資源論(国際化支援科目)、基礎組織行動論(国際化支援科目)
大学院:Readings on Organizational Behavior、Readings on Human Resources、Research Design A・B
主要論文
  • “Cross-Cultural Learning of Japanese Married Women Who Lived in the United States”, Ph.D. Dissertation, Educational Administration Department Michigan State University, East Lansing, MI, Dec.,1999.
  • “A Japanese Saturday School”,MA thesis, Department of Anthropology, Michigan State University, East Lansing, Michigan, April,1994.
  • “Theoretical Framework of Cross-Cultural Comparison: Reexamination of Studies on Japanese Communication Patterns”, MA thesis, Department of Communication, Michigan State University, East Lansing, Michigan, June, 1988.
  • “Frustrated Japanese Women: Their Resistance to Slow Social Change”, Midwest Popular Culture/American Culture Association Meeting, Cleveland, Ohio, October, 1991.
  • “Turning the Tables: Japanese Expatriate Schools in U. S. Host National Settings”, Annual Conference of Comparative and International Education Society, Anaheim, California, March, 1990.
  • “Asian Brides for Japanese Farmers”, Popular Culture Association, St. Lois, Missouri, 1989.
学生にすすめる本
    • David W. Plath, “Long Engagements: Maturity in Modern Japan”. Stanford, CA: Stanford University Press, 1980.
    • Robert Neelly Bellah (ed.) et al., “Habits of the Hearts: Individualism and Commitment in American Life”. New York: Harper & Row, 1986.
    • Elizabeth Kammarch Minnich, “Transforming Knowledge”. Philadelphia: Temple Univ. Press, 1990.
学生に一言
海外に生活する機会を見つけ,様々な人々と会い,考え,自分の知識の不確実さを愉しみましょう。
自己紹介
20年近く米国で生活していました。日本的ならしさを学びなおすことが(本人にとって)望ましいのかどうか,迷っているところです。「学習」行為に非常に興味があります。